פליטים סורים, תהלוכת חג אינטימית בסיציליה, דרכים שוממות באלבניה, דמויות חיפאיות, ודיוקנאות של גרמנים: מוזיאון חיפה לאמנות פותח את עונת התערוכות החדשה, בהפקה "הכי מסובכת ויקרה" בשנתיים האחרונות

אוראל ואקנין פרסום: 15:30 - 10/02/22
מתוך "הנוודים" | צילום: אדריאן פאצ'י
מתוך "הנוודים" | צילום: אדריאן פאצי

מוזיאון חיפה לאומנות יפתח מחר (שישי) את עונת התערוכות 2022. העונה הקרובה תפנה מבט אל אנשים שחיים לצדנו, ולאופן שבו אנחנו מתבוננים בזולת. שלוש התערוכות המרכזיות עוסקות בדיוקנאות חברתיים – בדימויים של בני אדם, שמעבר להיותם ייצוגים חזותיים של אינדיבידואלים הם גם ייצוגים של מעמד חברתי, כלכלי ופוליטי; והן בוחנות את היחסים שבין היחיד לכלל, וכיצד האדם מגדיר את סביבתו.

זוהי זכות גדולה עבורנו להרים תערוכה בינלאומית וישראלית", אומר יותם יקיר, מנכ"ל מוזיאוני חיפה, "זו עונת תערוכות מרתקת ברמה בינלאומית גבוהה, שיכולה להתחרות עם המוזיאונים המובילים. זו זכות ליצור, זו זכות לחשוב בגדול, וזו אפילו זכות להתגאות". לדברי יקיר, מדובר בתערוכה "הכי מסובכת ויקרה", מאז החל לנהל את המוזיאונים לפני כשנתיים.

יום פתוח בטכניון 728_90

את שלוש התערוכות מציגים אדריאן פאצי, מהאמנים המובילים בעולם בתחום הווידאו-ארט; אנה לוקשבסקי, אמנית חיפאית שבולטת מאוד בזירה הארצית, ושעבורה זוהי התערוכה המוזיאלית הראשונה; והומן הבינלאומי, וולקן קזלטונץ', מהאמנים המוערכים ביותר בטורקיה.

יותם יקיר | צילום: רדיו חיפה
יותם יקיר | צילום: רדיו חיפה

לקראת עונת התערוכות החדשה, אף עוצב מחדש חלל הכניסה במוזיאון חיפה לאמנות: חלל הכניסה שודרג ועוצב באופן מרשים, כך שחוויית הביקור במוזיאון, מיד עם הכניסה, תהיה מזמינה ומכבדת. פתיחת חלל הכניסה תאפשר כעת גם לערוך בו אירועים של עד 120 משתתפים, וגם מפגשי חינוך ומפגשים בין בני נוער לפני הכניסה לתערוכות עצמן. רחבת הכניסה למוזיאון טופלה על מנת שתהיה מזמינה ומרווחת, והמוזיאון כולו מונגש לבעלי מוגבלות פיזית.

יום פתוח בטכניון 320_100

"המכנה המשותף לכלל התערוכות כאן הן אנשים", מוסיף יקיר, "אמנים שנותנים ביטוי לרוח האדם, לאנושיות, לחום האנושי, לשבריריות האנושית ואם מותר, לצורך של כולנו לזכור להיות בני אדם באופן כללי. כל אלו הם ערכים ראויים בעינינו, והם גם משמעותיים במיוחד בעיר חיפה שיש לה אופי מיוחד באמת".

אגב, כשברקע חילוקי הדעות שהתגלו בקיץ האחרון בין יקיר לבין ראש העירייה, עינת קליש וממלא מקומה, נחשון צוק, שבשיאם הודיע יקיר על התפטרותו ובהמשך חזר בו, אמר השבוע מנכ"ל המוזיאונים: "אני לא יכול שלא להזכיר שאין לנו הפעם, לצערי, ולראשונה במוזיאון חיפה, באנר של התערוכה בכניסה למוזיאון. זו ההנחייה שקיבלנו מהעירייה, ואני מקווה שזה ישתנה".

אדריאן פאצי: "דממה דקה"

פאצי, מהאמנים המרכזיים והמשפיעים בזירת האמנות העכשווית, יציג תערוכת יחיד מקיפה של עבודותיו, אליה יצטרפו שתי עבודות וידאו חדשות שיוצגו בבכורה עולמית.

עם תערוכה זו, מצטרף מוזיאון חיפה לאמנות לרשימה ארוכה ומכובדת של מוסדות אמנות שבהם הציג פאצי, בהם המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק, המוזיאון לאמנות המאה ה-21 ברומא, והמוזיאון לאמנות מודרנית בשטוקהולם. עבודותיו כלולות באוספים של מרכז פומפידו, המוזיאון לאמנות מודרנית, גוגנהיים ועוד.

מוזיאון חיפה לאמנות | צילום: רדיו חיפה
מוזיאון חיפה לאמנות | צילום: רדיו חיפה

פאצי מקפיד באמנותו לטפל ברגישות גדולה בתהפוכות הפוליטיות והחברתיות של ימינו, מתוך נקודת מבט הומניסטית, המחפשת לשמוע את קולם של האנשים שחווים את התהפוכות הללו על בשרם.

העבודה המרכזית שתוצג בתערוכה היא "מילים שבורות" – מיצב הווידיאו בחמישה ערוצים, המציג חמישה פליטים סורים שאותם פגש פאצי בפרברי ביירות. הפליטים התבקשו לתאר את קורותיהם במהלך מלחמת האזרחים בסוריה, ולספר על האירועים שהובילו לבריחתם ללבנון. כמו בכל עבודותיו של פאצי, העיסוק במשברים פוליטיים אינו בדרך של קביעת עמדה נחרצת, אלא על ידי התעמקות בנסיבות חייו של היחיד. העבודה חוקרת את הבעות פניהם ואת מחוותיהם הקוליות והגופניות של הפליטים, שמעבירים את מה שהמילים כושלות במסירתו. היא עוסקת ברגישות בקורותיהם של חמישה יחידים, שחייהם – כמו חייהם של מאות אלפים אחרים, שחיים מרחק של כמה שעות נסיעה מחיפה – השתנו לבלי היכר במהלך מלחמת האזרחים.

נוסף על כך, יוצגו שתי עבודות חדשות בבכורה עולמית – "פגישה" ו"הנוודים". שתי העבודות מ-2021 בודקות את השפעת מגפת הקורונה על המרחב העירוני, ועל מקומו של היחיד במרחב זה. העבודה "פגישה" היא עיבוד למיצג שערך פאצי בסיציליה באפריל האחרון, במהלך חג הפסחא. בזמן שנאסר קיומן של תהלוכות חג המוניות בשל המגפה, תכנן פאצי תהלוכה אינטימית לפני עלות השחר ברחבי העיירה מודיקה שבסיציליה.

אדריאן פאצי | צילום: רדיו חיפה
אדריאן פאצי | צילום: רדיו חיפה

בעבודה "הנוודים" יוצגו שתי הקרנות – האחת בשחור-לבן והשנייה בצבע. ההקרנה בשחור-לבן היא כיומן מסע ויזואלי של האמן, שצילם את הדרכים השוממות ברחבי אלבניה שבהן נסע ב-2020 ו-2021. ההקרנה בצבע בוימה על ידי פאצי בקיץ 2021 בכפר רץ' שמצפון לעיר הולדתו, שקודרה. המצלמה נעה לאחור במורד הכביש, ומגלה כמה מתושבי הכפר הצועדים לאורכו. עם זאת, בסוף הסרט, כאשר המצלמה מטפסת עם הכביש במעלה גבעה, נראים האנשים הצועדים כקבוצה. זהו דימוי של לידה מחדש, של התחברות מחודשת למרחב ויצירת קהילה.

אנה לוקשבסקי: "טיפוסים"

תערוכת יחיד מוזיאלית ראשונה לאמנית אנה לוקשבסקי, בה יוצגו דיוקנאות של האמנית מהעשור האחרון, שבהן היא בוחנת את המנעד החברתי החיפאי הרחב.

בחיבה עמוקה לנשים ולאנשים, משוטטת לוקשבסקי בסביבת הסטודיו שלה ו"צדה" ברחוב טיפוסים – דמויות שקולעות למאפיינים אתניים וחברתיים ברורים – אך דבר מה ייחודי באישיותם פורץ את מעטפת ה"טיפוס" ולוכד את מבטה.

אנה לוקשבסקי | צילום: רדיו חיפה
אנה לוקשבסקי | צילום: רדיו חיפה

כאשר היא נתקלת באדם מעניין, היא רושמת אותו בו במקום ברישום מהיר, ואז מזמינה אותו אליה לסטודיו. שם, במהלך כמה מפגשים, בעודה משוחחת איתו ומאזינה לו, היא מציירת ומחלצת מהקטגוריה האתנית והחברתית אינדיבידואל רב רבדים. עבודתה היא ציור מהתבוננות במלוא מובן המלה, משום שהיא מתבוננת באנשים על כל הרבדים שלהם – החזותיים, החברתיים והנפשיים. במבט מקורי ומתובל בהומור, היא מנתחת את הסביבה האורבנית ומציירת את המגוון הדמוגרפי הרחב שמרכיב את הרב תרבותיות הישראלית.

מתוך "טיפוסים" | עבודות של אנה לוקשבסקי
מתוך "טיפוסים" | עבודות של אנה לוקשבסקי

וולקן קזלטונץ' ואוגוסט זנדר: "המבט"

תערוכה זו מפגישה בין שני אמנים שמאה שנים מפרידות ביניהם, ומתמקדת בדיוקנאות מצולמים.

בשנות ה-20 של המאה ה-20 החל הצלם הנודע אוגוסט זנדר לעבוד על הפרויקט האֶפִּי שלו, "אנשי המאה ה-20". לאורך כ-40 שנה צילם זנדר מאות גרמנים בסביבת חייהם, במקום העבודה או בבית, ותצלומיו מתקבצים יחד ליצירת דיוקן של גרמניה בימי רפובליקת ויימאר.

מתוך "המבט" | צילום: וולקן קזלטונץ'
מתוך "המבט" | צילום: וולקן קזלטונץ'

כמאה שנה מאוחר יותר, האמן המוערך וולקן קזלטונץ', הפועל באיסטנבול, יוצר בהשראתו של זנדר עבודות ווידיאו מרתקות השופכות אור על המציאות העירונית בטורקיה של ימינו. באמצעים חזותיים דומים של צילום דמויות על רקע סביבתן הטבעית, כל אחד משני אמנים אלה דן במפגש בין הפרטי לציבורי ובסוגיות של חברה ומעמד.

לצד שבע הדפסות נדירות של תצלומים של זנדר משנות ה-20, יוצגו שני מיצבי וידיאו של קזלטונץ', וגם ספר-אמן חדש שיצר בהזמנה של מוזיאון חיפה לאמנות, ויושק לראשונה כחלק מפתיחת התערוכה.

התערוכה תיפתח מחר, יום שישי, ותינעל ב-25 ביוני. אוצר התערוכה: ד"ר קובי בן מאיר

מוזיאון חיפה לאמנות | צילום: רדיו חיפה
מוזיאון חיפה לאמנות | צילום: רדיו חיפה